Eerste kennismaking met Griekenland

Gepubliceerd op 17/02/2023

Sinds 1999 zijn wij een paar en in 2007 zijn we in het huwelijksbootje gestapt.

Voordat wij elkaar kenden waren we allebei al meerdere keren in Griekenland op vakantie geweest. Alhoewel onze eerste kennismaking met Griekenland nogal uiteenloopt is het nu onze gezamenlijke passie geworden.

Zijn verhaal:

In 1991 ging ik voor de eerste keer naar Griekenland.

De broer van m'n zwager woonde destijds met zijn vrouw op het eiland Aegina in de Saronische Golf.

Samen met mijn broer, zus en haar man stapten we op het vliegtuig naar Aegina om hem eens te bezoeken.

We hebben er een paar weken geleefd als hippies.

We sliepen in zijn tuin onder een boom in een hangmat. Dan hoorden we de krekels tjirpen en probeerden te ontdekken waar ze ergens zaten.

Het was er super gezellig daar in dat kleine plaatsje op Aegina.

Ook bezochten we Athene en de Acropolis.

In de jaren daarna kreeg ik zelf een relatie met een vrouw die ook banden had met Griekenland.

Haar zus woonde met haar man op het eiland Lesbos in het dorp Molyvos. Zij gingen in het dorp een restaurantje beginnen en ik heb meegeholpen om een beginnetje te maken.

Dagenlang hebben we geprobeerd om een vrachtwagentje te regelen zodat we houtskool konden halen om de oven te laten branden om de lekkerste pizza's te kunnen bakken.

Eindelijk, er was een geschikte vrachtwagen gevonden.

Al na één vrachtje houtskool, hielden de Grieken het voor gezien en schoven ze aan om Ouzo te drinken. Ik stelde voor om te wachten met Ouzo drinken maar om eerst nog een paar vrachtjes houtskool te halen zodat ze heel het seizoen voorzien waren.

Dat werd al snel weggewuifd. “Zet jij jou Nederlandse gedachten” maar snel opzij want dit is Griekenland, zei “mijn schoonzus in spé” lachend.

De jaren daarna stichtten zij een gezin met 2 kinderen en wij gingen er ieder jaar op vakantie om het jonge gezin te helpen. Totdat de relatie met mijn vriendin in 1997 strandde.

In 1999 leerde ik mijn huidige vrouw kennen en in 2003 gingen we voor het eerst samen naar Griekenland.

We boekten een zeilvakantie die begon vanaf Piraeus.

We bezochten de eilanden in de Saronische Golf;

Aegina, Poros, Hydra, Spetses en Nafplion.

Het was een geweldige ervaring.

Haar verhaal:

In 1997 ging ik samen met m'n allerbeste vriendin op vakantie naar Griekenland.

Ik was 25 jaar en zij was 22 jaar.

We hadden geboekt naar Chersonissos Kreta....

Eindelijk was het dan zover; vrijdag 18 juli 1997.

Na de aankomst op de luchthaven van Heraklion zaten we in de transfer die ons naar de accommodatie in Chersonissos zou brengen.

We keken naar buiten en ons beeld wat we van Griekenland hadden:

"een prachtig kleurrijk exotisch oord “á la Hawaï”,

verdween als sneeuw voor de zon. Wat we zagen was een dorre droge mistroostige toestand.

Enigzins teleurgesteld stapten we uit bij “Villa Nena” de accommodatie waar we de komende 2 weken gingen verblijven.

We maakten kennis met het oudere echtpaar van Villa Nena en na het welkomstdrankje, sleepten we onze koffers van elk 20 kg, gevuld met louter niemendalletjes, naar boven.

We sjouwden ons een breuk maar het was het waard......dachten we!

We waren dik tevreden met ons 2-kamer appartementje op de 1ste verdieping.

Die avond zochten we een leuke outfit uit (keus genoeg met 2 X 20 kg bagage) en met ons kapsel á la Pamela Anderson gingen we het uitgaansleven van Chersonissos verkennen.

Eenmaal aangekomen op de boulevard werden we onthaald als “showgirls”. Er werd aan ons getrokken en de bar werd vrijgemaakt om ons erop te laten dansen.

We raakten compleet in paniek en we sloegen op de vlucht. In de Veronica Bar waar het overigens nog erg rustig was, kalmeerden we wat. Na iets gedronken te hebben, durfden we niet terug naar de accommodatie langs de boulevard.

Via donkere steegjes zijn we die avond, véél te vroeg natuurlijk, thuis gekomen. Van ellende hebben we de hele fles Feigling, die we op Schiphol hadden gekocht maar leeg gedronken.

Verdrietig, dronken en teleurgesteld kwamen we tot de conclusie dat Kreta, Chersonissos, en heel Griekenland erbij, “klote” was.

De volgende dag dachten we erover om dan maar te gaan shoppen voor nieuwe kleding “die iets meer om het lijf had” dan wat wij mee hadden genomen.

Uiteindelijk vonden we dat toch wel weggegooid geld, “want dat kunnen we beter opzuipen toch ?'

We zijn die avond toch maar gaan feesten met één van onze “vertrouwde”outfits.

Het werd een mega gezellige avond en zo was ook die hele vakantie verder nog. Een vakantie waar ik nog altijd aan terug denk.

Zoveel lol gehad. We vonden het zo jammer dat die 2 weken al voorbij waren.

Het jaar erna hebben we nóg een keer geboekt.